tirsdag den 3. juni 2008

Muldvarpen


I år har vi store problemer med at muldvarpen graver sig rundt i vores have. De efterlader store bunker af muld som ødelægger græsplænen og plæneklipperen. Så vi har sat et par fælder op. En gik i fælden.. Ungerne blev helt vilde og Carl-Emil ville have den med ind i seng, da den var så blød. Så vi måtte lave en fredelig begravelse.


Vidste du…?
Muldvarpenes graveaktivitet forsyner jordens organismer med ilt. Det fremmer omsætningen af planterester til muld.

mandag den 28. april 2008

Siden sidst.

Ja så fik jeg opdateret min biotop. Der er sket rigtig meget derude og jeg har gået og samlet sammen længe. Man får svar på mange spørgsmål ved at slå de forskellige ting op på nettet. Men det er enormt tidskrævende, når man ikke har udforsket naturen på samme måde før. Jeg smiler hver dag mine tulipaner springer ud og står og stråler i de mange farver jeg har plantet.

Ellers er jeg stødt på diverse kryb og en enkelt kan jeg ikke finde frem til. Så jeg håber på hjælp.

Der sker rigtig noget nu, og jeg har lovet mig selv at være bedre til at opdatere min biotop...

Bentællernøglen

Der er millioner af forskellige smådyr,
så det kan nogle gange være svært at
bestemme helt præcis, hvilket dyr du
har fundet. Men du kan hurtigt finde
ud af, hvilken gruppe de tilhører ved
at tælle benene.

Aktiviteten: Smagtest

Lav en smagtest med forskellige spiselige ting fra haven og køkkenhaven.
Da en stor del af min biotop er køkkenhave og frugttræer ville det være oplagt at introducere børnene for disse lækre fødevare.
Giv evt. børnene bind for øjnene og lav dem gætte hvad de spiser, smager det godt eller mindre godt!!
Med denne lille test vil børnene også virkelig bruge deres sanser..

Aktivitet: "Natur og ikke-natur"

Dem der var med på første indkkald kan vel nikke genkende til denne aktivitet.

Udvælg et naturområde og en sti børnene kan følge. Læg på forhånd nogle materialer ud langs stien. Forskellige ting der ikke hører til. Både ”natur” og ”ikke-natur”. Det kan være gamle potteplanter, plasticposer, æbleskrog, grene fra andre områder, en pølsemad, battterier etc. Lad børnene gå turen og finde de ting, der ikke hører hjemme i naturen. Tal med børnene om, hvad der mon sker, hvis tingene bliver liggende: Hvad sker der med ispinde, plastic, potteplanter og gulerodsskræller, når de flyder i naturen? Hvorfor er det vigtigt at tage med hjem og lægge i skraldespanden? Det ser jo grimt ud og dyrene kan måske komme til skade, hvis de træder i et glasskår eller spiser en brugt plasticpose. Derimod kan æbleskrog og potteplante nok forsvinde af sig selv, men hvor længe tager det, inden det er væk?
Vidste du...at under en sko str. 38 solidt plantet i en græsplæne eller i skovbunden, findes der ca: 5-10 orme, 1000 mider og en håndfuld tusindben. Regner man det hele med, ja så træder man på over 100.000 små bitte dyr, når man sætter sin fod i skovbunden.

Børn i naturen.

Når børnene er ude i naturen, lægger de stor vægt på, at det er spændende, og at de kan dele oplevelserne med deres venner. De vil gerne have mulighed for at bruge fantasien, at bruge kroppen og samtidig få store naturoplevelser. Børnene bruger primært naturen til at lege og bevæge sig i. Og der er en ganske god overensstemmelse mellem, hvad børn reelt foretager sig - og hvad de bedst kan lide at gøre i naturen.

Leg og lær - Natur kompetence giver sikkerhed. Klatre i træer, bygge huler, balancere, finde på, undersøge og fordybe sig. Eller at arbejde sammen med, eller ved siden af engagerede voksne, der er i færd med at lave nødvendigt og rigtigt arbejde, det er leg og læring.

Det spirre..


Æbletræerne kommer nu med knopper. Glæder mig allerede nu til at kunne høste. Jeg vil prøve at følge det hele sommeren her på min blog.